tisdag 15 maj 2012

Det gäller att smida medan järnet är varmt

I går kväll var pappa och jag på en prova-på-kurs i smide hos Jimmy Larsson i Tåstarps nya smedja. Det var varmt, otroligt svårt och riktigt roligt att prova på detta fantastiska hantverk. Vi fick börja med att göra en krok, eftersom den innehåller flera olika moment och tekniker. När Jimmy visade oss tog det honom tio minuter. Mig tog det ungefär två timmar! Om järnet hade varit ordentligt varmt hade det kanske gått lite snabbare. Trots det han jag med att göra en liten dekoration till trädgården. Så nu kan jag bli påmind om denna roliga kväll var gång jag går genom trädgården.


2 kommentarer:

  1. Vad roligt att prova på smide, det har jag aldrig provat! Jag tycker du gjorde ett fint hjärta till trädgården!

    SvaraRadera
  2. Kom hit så kan du prova vidare. Jag har lite material och det går nog att få fart på fjäderhammaren.
    Jag har städat i smedjan och varit till skroten med 130 kg-

    SvaraRadera